Authors: Natalija ROZMAN*, Branka STRAH, Mojca JEVŠNIK
Corresponding author: Natalija ROZAMN
Type of paper: Original scientific article
Issue: Volume 14 | number 1 – 2020
Abstract:
Good hygiene practice is an important element in terms of preventing the spread of infections, but it is not always carried out according to instructions among employees in hygienically sensitive work processes. To improve this, tools for nudging hygienic behaviour have been developed, which subconsciously encourage the individual to perform the desired hygienic behaviour. Examples of activity where employees and children constantly come into contact with pathogenic microorganisms are educational institutions (kindergartens). By observing the working process in the selected kinder- gartens, we wanted to determine the time, technique, and frequency of handwashing among childcare workers and children. In the case of the first ones, we wanted to find out whether they also wear personal protective work equipment. Based on the findings, we wanted to implement the selected nudging tools for better hygiene behaviour. In the first half of the observation, we found that the hygienic behaviour regarding handwashing of childcare workers and children is poor. After setting the nudging tools, hygienic behaviour improved in all the observed groups. The results suggest that the use of nudging tools in kindergartens can significantly contribute to the better implementation of hygienic behaviour (especially handwashing) in childcare workers and children. Consequently, we conclude that with the tools for promoting hygiene behaviour, the incidence of infectious diseases in kinder- gartens can be reduced. We can direct children towards the healthier and hygienically appropriate way of life by means of the appropriate hygiene behaviour.
Key words: preschool education; handwashing; hand hygiene; behaviour; nudging tools
POVZETEK
Dobra higienska praksa je pomemben element v smislu preprečevanja širjenja okužb, vendar se med zaposlenimi v higiensko občutljivih delovnih procesih ne izvaja vedno po navodilih. Za izboljšanje le-tega so se oblikovala orodja spodbujanja higienskega vedenja, ki podzavestno spodbudijo posameznika k izvajanju želenega higienskega vedenja. Primer dejavnosti, pri kateri zaposleni in otroci pogosto prihajajo v stik s patogenimi mikroorganizmi, so vzgojno varstveni zavodi (vrtci). Z opazovanjem delovnega procesa v izbranih vrtcih smo želeli ugotoviti čas, tehniko in pogostost umivanja rok pri strokovnih delavkah in pri otrocih. Pri prvih tudi ali uporabljajo osebna zaščitna sredstva. Na osnovi ugotovitev smo želeli uvesti izbrana orodja spodbujanja higienskega vedenja in ugotoviti, ali ta izboljšajo higiensko vedenje opazovancev. V prvi polovici opazovanja smo ugotovili, da je higiensko vedenje glede umivanja rok strokovnih delavk in otrok na nizki ravni. Po namestitvi spodbujevalnih orodij se je higiensko vedenje izboljšalo pri vseh opazovancih. Rezultati nakazujejo, da lahko uporaba spodbujevalnih orodij na področju umivanja rok v vrtcih bistveno pripomore k boljšemu izvajanju higienskega vedenja (predvsem umivanje rok) strokovnih delavk v oddelkih in otrok. Posledično sklepamo, da lahko z orodji spodbujanja higienskega vedenja zmanjšamo pojavnost nalezljivih bolezni v vrtcih ter hkrati otroke z ustreznim higienskim vedenjem usmerjamo k bolj zdravemu in higiensko ustreznemu načinu življenja.
Ključne besede: predšolska vzgoja; umivanje rok; higiena rok; vedenje; spod- bujevalna orodja